Ameryka Północna
USA
USA 10/2014 Parki Narodowe Zachód
USA Parki Narodowe 10/2014 - część 10 ostatnia
14:16
poprzednia część tutaj Dzień 10 Montezuma Castle to kolejne ruiny osady wybudowanej na urwisku z paskowca. Zbudowana z kamienia osada składała się z 20 pomieszczeń położonych na 5 różnych poziomach
Ludzie zwani Sinagua Indian zamieszkiwali tę osadę w XII - XIV wieku. Budynki są zawieszone na wysokości 21 metrów od gruntu. Na dole płynie Beaver Creek dzięki któremu cała dolina jest żyzna. Pierwsi mieszkańcy tej doliny zamieszkali ją w 500 - 600 roku naszej ery. Widoczną osadę zaczeli budować w 1100 roku naszej ery. Ściany budowali z bloków z wapiennych skał. Dachy i podłogi prawdopodobnie były zrobione z belek z jaworów rosnących w dolinie. Umieszczenie osady tak że skierowana była w stronę południa, powodowało w lecie ograniczenie slońca przez postawione ściany, a w zimie ogrzanie ścian przez słońce. Mieszkało tutaj prawdopodobnie około 50 ludzi.
Z Montezuma Castle wjechałyśmy na drogę międzystanowa numer 40 i zaczęłyśmy kierować się na wschód w stronę Los Angeles, bo nasza podróż dobiegała końca. Po drodze w Seligman zjechałyśmy na starą drogę 66 i przejechałyśmy nią kawałek do Kingman.
Droga 66 zwana Mother Road o długości 2448 mil (3939 km) , otwarta 11 listopada 1926 roku Połączyła Chicago z Los Angeles, a od 1936 przedłużona została do Santa Monica. Przebiegała przez stany Illinois, Missouri, Kansas, Oklahomę, Teksas, Nowy Meksyk, Arizonę i Kalifornię.
Była wtedy główną magistralą wiodącą fale migrantów ku zachodowi, głównie do Kaliforni. Kto chce poczuć tamten klimat zachęcam do literatury "Grona Gniewu" Steinbecka
Trasa przez swe powstanie stała się nitką komunikacyjną rozwijającą gospodarkę miejscowości znajdujących się przy niej. Mieszkańcy miejscowości, które żyły z usług (stacje benzynowe, motele i hotele, punkty zbiorowego żywienia, warsztaty naprawcze, handel), starali się bronić Route 66, gdy jej istnienie zostało zagrożone powstaniem autostrady obok.
Route 66 została oficjalnie skreślona z listy autostrad krajowych 27 czerwca 1985, kiedy została zastąpiona przez autostradę Interstate 40.
Obecnie częściowo istniejąca droga w stanach Illinois, Nowy Meksyk i Arizona w 2005 roku zostały uznane za narodową drogę krajobrazową o nazwie Historic Route 66. Łączna długość drogi na tych odcinkach wynosi 2269,2 km i stanowi obecnie trasą turystyczną. W związku z tym w opustoszałych miasteczkach zaczęto otwierać sklepiki i bary dla turystów.
Po drodze wstąpiłyśmy jeszcze do bardzo ciekawego Mojave Museum i Muzeum California Road 66 w Kingman
Dzień 11. Śpimy w Ontario pod Los Angeles. Rano robimy zakupy w outletach, potem jedziemy do Los Angeles zwiedzamy i idziemy na niezapomniany koncert Boba Dylana. Następnego dnia wracamy do Polski.
Ika
Literatura dotycząca wszystkich postów w tej podróży:
Indian Ruins & Rock Art of the Southwest - Gordon and Cathie Sulivan, 2005
Rocky Mountain Nature Guide - Andy Bezener Linda Kershaw, 1999
Geology of the Sierra Nevada - Mark Hill, 2006
Geology Unfolded - Thomas H. Morris, Scott M. Ritter, Dallin P. Laycock
Ziemia Encyklopedia Ilustrowana, PWN 2009
ulotki i gazetki otrzymane w parkach wydane przez NPS
0 komentarze