Europa
Opowieści Iki
Szwecja
Szwecja 04/2014
Szwecja śladami run
19:25
W trakcie kwietniowego pobytu w Szwecji, naszą drogę zwiedzania tym razem wyznaczyły runy. Pomogła nam w tym mapka atrakcji turystycznych, którą otrzymałyśmy w informacji turystycznej w Strängnäs.
Zgodnie z mitologia nordycką i przekazem Havamalu, Odyn najwyższy
z bogów nordyckich z dynastii Azów, odznaczał się prawdziwą mądrością, którą by
posiąść złożył oddał swe oko w zamian za wodę ze studni mądrości. Złożył też ofiarę
sam z siebie i przez dziewięć nocy wisiał na Drzewie Świata - Yggdrasilu, przebity
własną włócznią i dzięki temu poznał wiedzę tajemną i nauczył się osiemnastu
magicznych pieśni i dwudziestu czterech run. Następnie, runy te podarował
ludziom.
![]() |
nasza trasa zwiedzania 238 km |
Historia
alfabetu runicznego sięga czasów Cesarstwa Rzymskiego, gdy na jego obrzeżach
żyły ludy germańskie, które używały do zapisu swojego alfabetu. Nazwa tego pisma pochodzi od gockiego
słowa "runa",
czyli tajemnica.
Wywodzące
się z pisma runicznego runy z okresu wikingów (VIII-XI wiek) były wyłącznie
znakami alfabetu nordyckiego. Najwcześniejsze znane inskrypcje ( ze
Skandynawii) pochodzą mniej więcej z roku 200 po narodzeniu Chrystusa. Istniały
24 znaki złożone przeważnie z linii pionowych i ukośnych i przez to łatwe do
wycinania w drewnie. Unikano linii poziomych, które mogły się zlewać ze słojami
drzewa i zostać zamazane. Każdy symbol był zarówno odpowiednikiem dźwięku, jak
i piktogramem opisującym obiekt lub pojęcie abstrakcyjne. Pierwszy symbol
alfabetu nie tylko oznaczał literę f, lecz również bydło, czy bogactwo.
Na
początku okresy wikingów nastąpiły w piśmie zmiany, liczba run została
zmniejszona do 16, niektóre przybrały inną postać, stały się prostsze i
łatwiejsze do zapisania, ale niestety trudniejsze do odczytania, gdyż większość
symboli była wieloznaczna, niektóre znaki albo nie były reprezentowane, albo
musiały się powtarzać, nie było odrębnych znaków dla spółgłosek „d” „g” czy „p”,
zamiast nich używano „t”, „k” i „b”. Dziś wiele z tych run trudno odczytać.
Ten
młodszy alfabet runiczny nazywany bywa często futhark od pierwszych sześciu
znaków.
Nie
wiemy, z jakich powodów stworzono nowe runy złożone z 16 znaków. Często
przytacza się argument, że zmiana pojawiła się w okresie przeprowadzenia
licznych radykalnych zmian społecznych, co wskazuje działanie władzy
centralnej.
System pisma złożonego z
szesnastu znaków, run, używanych zwłaszcza do przekazywania wiadomości na
kawałkach drewna (te zachowały się tylko nieliczne), oznaczenie własności i
luźnych notatek na drobnych przedmiotach oraz, co najważniejsze, do oznaczania
kamieni pamiątkowych – kamieni runicznych
Kamienie
runiczne powstawały głównie w latach 200–1100. Runy były używane także w
późniejszych czasach w niektórych odizolowanych rejonach Szwecji i Norwegii,
ale kamienie runiczne przestano w zasadzie rytować przed rokiem 1100. Zachowały
się one w całym obszarze kultury nordyckiej – w Szwecji, Norwegii i Danii oraz
w rejonach o znaczącym wpływie tej kultury.Starsze kamienie runiczne (sprzed roku 800) są w większości rytowane w starym rzędowym stylu. Często pozbawione są ornamentów. W tym okresie znacząca liczba kamieni była stawiana w południowych rejonach ich występowania (Danii, Götaland, a także w Norwegii) – tak samo dużo, jak na północy (przede wszystkim Svealand) lub nawet więcej.
Z okresy wikingów zachowało się
około 40 kamieni runicznych w Norwegii, 140 na terenie obecnej Danii i blisko
2500 w dzisiejszej Szwecji, z czego niemal połowa 448 w Upplandii w środkowej
części kraju, a 448 w Södermanland gdzie wiosną podróżowaliśmy.
Mariefred to przepiękne miasteczko
około 70 km od Sztokholmu, które położne jest naprzeciwko zamku Gripsholm.
Pierwotna twierdza średniowieczna została zbudowana w 138, przez Bo Jonssona
Gripa. W 1526 roku zamek zajmuje król Gustawa I Waza dokonał on gruntownej
przebudowy budynku w stylu renesansowym. W latach 1563–1567 król Szwecji Eryk
XIV Waza więził tu swojego przyrodniego brata, księcia Finlandii Jana III Wazę
i jego żonę Katarzynę Jagiellonkę. Tu 20 czerwca 1566 urodził się ich syn,
późniejszy król Polski i Szwecji Zygmunt III Waza. Zamek do 1713 roku pozostał
rezydencją królewską.
W latach 1713–1773 zamek był więzieniem. W 1773 został wyremontowany przez
króla Gustawa III. Kolejną restaurację zamek przeszedł w 1889–1894. W zbiorach
zamkowych znajdują się polskie zabytki zrabowane przez Szwedów podczas najazdów
na Polskę.
Kamień runiczny numer
178
"Hälgulv i Öulv razem wznieśli ten kamień ku pamięci ich brata
Kätilmunda i most ku pamięci Somy, ich matki. Brune, jej brat wyrzeźbił.”
Kamień
runiczny numer Sö 179 Gripsholms slott
"Tola
(kobieta) wzniosła ten kamień na pamiątkę swojego syna Haralda, brata Ingvara.
Oni podróżowali dzielnie daleko za złotem, na wschodzie nakarmili orły. Zginęli
na południu w Serklandii.
Prawdopodobnie
chodzi o nieudaną, ale wysławianą w sagach wyprawie Ingvara na wschód i
południe do Serklandii, czyli do kraju Saracenów, przez co prawdopodobnie
rozumiano kalifat bagdadzki ze stolicą w Bagdadzie. Ryny wyryto około 1040
roku.
Kamień
pokryty smołą odnaleziony w roku przy remoncie zamku Gripshol gdzie służył jako
próg.
Najwięcej znanych nam zapisów runicznych na kamieniach z
okresu wikingów pochodzi z miast i targów. Poza klasą wyższa znajomość pisma
była najbardziej rozpowszechniona w tych środowiskach, gdzie istniała potrzeba
przekazywania wiadomości na odległość. Informacje zamieszczane na
kamieniach runicznych były zazwyczaj ubogie w treść.
Około roku 1000 zaznaczyła się też istotna zmiana w
zwyczajach stawiania kamieni runicznych i liczba rytowanych kamieni w krótkim
czasie wzrosła na południu, po czym fala wzrostu zaczęła się rozprzestrzeniać
ku północy, gdzie zyskała swoją kulminację w latach 1050–1100 na terenie
Upplandu. Najbardziej aktywny okres i obszar tworzenia kamieni runicznych to
druga połowa XI wieku w okolicach jeziora Mälaren. Zbiega się to z
chrystianizacją tych terenów. Wraz z nastaniem chrześcijaństwa ludzie przestali
chować swoich zmarłych na starych cmentarzyskach, które wcześniej były istotnym
elementem życia. W okresie przejściowym, gdy zmarłych zaczęto chować na nowych
chrześcijańskich cmentarzach, na starych zaczęto stawiać kamienie runiczne,
podtrzymując tradycję świętych miejsc przodków.
Åsa gravfält to jeden z największych
zachowanych w Södermanland cmentarzy z końca epoki żelaza (400 - 1050 n.e.).
Cmentarzysko znajduje się na wyspie Selaön na jeziorze Mälaren, w Ytterselö.
Chcą trafić tutaj, należy udać się do
miejscowości Stallarholmen przejechać mostem na wyspę Selaön. Podobno na
samej wyspie jest kilkanaście kamieni runicznych, nam udało się odszukać 3.

Cmentarzysko
składa się z około 250 różnych kopców pochówkowych i 160 kurhanów kamiennych,
oraz różnych kamiennych kręgów różnej
wielkości. Jednym ze zwyczaju chowania zmarłych był sięgający epoki brązu
zwyczaj chowania zmarłych w ziemi w normalnych grobach zwieńczonych kamieniami
w kształcie łodzi, okręgu lub kwadratu. Od IX wieku charakterystyczny wzór
długich łodzi stał się popularny.
W Åsa gravfält
na terenie 33 metrów długości i 8 metrów szerokości stoi kamienny statek z 24 stojących kamieni. Na zachód od drogi
jest inny kamienny krąg z siedmiu stojących kamieni.
Przy
drodze przy parkingu przy cmentarzysku stoi kamień runiczny, oznakowany numerem
200. Mimo że stoi w widocznym miejscu chwile zajęło nam odnalezienie jego, stoi
poza zagrodzonym terenem tuż przy drodze.
"Trotte
i Rolev i Östen i Nase i Glägge postawili ten kamień upamiętniając Arnstena ich
ojca"
W regionie Södermanland,
pomiędzy Mariefred a Sztokholmem w okresie wikingów na małej wyspie Björkö na
jeziorze Mälaren, znajdowało się ważne miasto Birka. W tym okresie ląd
znajdował się 5 metrów niżej niż obecnie a jezioro Mälaren było połączone z
Bałtykiem. Okręg Mälaren był bogaty. Już w V wieku naszej ery znajdowało się 12
km na wschód centrum handlowo produkcyjne Helgö. W okolicy znajdują się liczne
bogato wyposażone groby, a także grobowce jak
te z Vendel i Valsgärde, gdzie chowano całe pokolenia w bogato
wyposażonych łodziach. Około 975 roku miasto zostało opuszczone, prawdopodobnie
podnoszenie się lądu zamknęło połączenie z Bałtykiem i pojawiło się nowe miasto
Sigtuna. Miasto położone nieco dalej na północ od Birki, w kierunku Uppsali, też nad
jeziorem Mälaren,zostało założone przez Eryka Zwycięskiego około 980 roku,a około 1000
roku bito tu monetę (odkopano pozostałości mennicy), w 1010 roku otrzymuje
prawa miejskie. Miasta, żyzne ziemie wokół jeziora i handel skórami z północą przyciągały
w te okolice ludzi, a Ci pozostawili po sobie miedzy innymi kamienie runiczne.W
trakcie naszej wycieczki z 448 udało nam się zobaczyć przez dwa dni tylko kilkanaście
kamieni runicznych,
a kilku mimo oznaczenia na mapie nie udało nam się odnaleźć w terenie.
Ten kamień runiczny znalazłyśmy też na wyspie Selaön , w drodze
powrotnej do Stallarholmen przy małej bocznej drodze. Kamień oznaczony numerem
203 Östa Hage
Cały teren wokół zwany Vikingavallen wykazuje
oznaki, że ludzie mieszkali tu, od
co najmniej 2000 lat, znajduje
się tutaj wiele zabytków pochodzących
głównie z późnej epoki
żelaza i epoki wikingów, czyli od około 400 do 1080. Istnieje
tutaj około 130
kurhanów i mniejszych kamiennych kręgów i kilka naprawdę imponujących kopców.
Björn
och Gärdar postawili ten kamień dla swoich braci,
Viking
i Sigfast. Balle wyrzeźbił.
Wiek kamienia to druga część 1000 roku,
być może około 1060/70 roku.
Obok znajduje się jeszcze inny kamień
runiczny oznakowany numerem 202. Będąc
tu za pierwszym razem nie znalazłyśmy go. Przywożąc parę dni później znajomych
żeby im go pokazać, odjeżdżając samochodem zauważyłyśmy w głębi tuż przy
znajdującym się tutaj gospodarstwie drugi kamień.
"Torbjörn
postawił ten kamień Ospake, jego ojcu. Był właścicielem ..."
Kamienie runiczne często stawały się materiałem budowlanym
chrześcijańskich kościołów, które powstawały na terenie dawnych świętych miejsc
Wikingów. W wyniku prac remontowych odnajdywane kamienie umieszczane są na
terenach kościelnych.
W 1291 roku na wzgórzu położonym
nad wodami jeziorem Mälaren, powstał drewniany kościół klepkowy w miejscu składania
ofiar przez Wikingów oraz męczeńskiej śmierci św. Eskila. Obecnie znajduje się tu miasto Strängnäs,
któreo nazwa pochodzi od starej nordyckiej nazwy strengr ("wąski
kanał wody") oraz nes ("przesmyk"). Dopiero później w miejscu
drewnianego kościoła powstała trzynawowa gotycka ceglana świątynia. W 1523
roku został tu wybrany na króla Szwecji Gustaw Waza. Jest tu pochowany między
innymi Karol IX Waza, Karol Sudermański, król Szwecji w latach 1604–1611. Górująca
nad miastem wieża katedry otrzymała swój dzisiejszy
wygląd w latach 1740-1742. Katedra w Strängnäs.najlepiej ze wszystkich katedr Szwecji zachowała swój średniowieczny
charakter mimo wielu remontów. Podczas jednego z nich odkryto
kamienie runiczne użyte przy budowie, jako podłoga.
Kamień runiczny oznaczony numerem 280, znajduje się na
przeciwko domu biskupa i jest najstarszym odnalezionym źródłem pisanym w Strängnäs
Björn i Underlög, matka i syn, pozwolili wyrzeźbić ten kamień na pamiątkę
Ulvrika i ----ojciec i syn, i syna Underlög.
Kamień
runiczny w podmurówce kościoła Strängnäs oznaczony numerem 276
Sigvid
i Sven i Vighjälm i Gylla wznieśli ten kamień Olafowi.
Fragment
dużego kamienia runicznego w podmurówce kościoła w oznaczony numerem 278
Jeszcze
jeden kamień runiczny wmurowany w podmurówkę kościoła w Strängnäs nr 281
"(Hallvi?) postawił pomnik ku pamięci – brata Ulvsa.
na wschód ... z Ingvarr w Serkland."
Kamień
odkryto w 1863 roku przy remoncie kościoła w którym był
użyty jako próg. Podobnie innych kamieni
runicznych odkrytych w katedrze jest tylko fragmentem większego kamienia.
Przy kościele znajdują się jeszcze dwa inne fragmenty kamieni runicznych
oznakowane numerami 275 i 279,
W
Bjudby niedaleko Vadsbro, Flen stoi prawie 3 metrowy kamień runiczny, numer
54.
Torsten i
Östen i Nattfare wznieśli ten kamień, aby upamiętnić Finnvid i Olev, (i)
Torkel, swoich braci. Byli oni synami Vikingra, mężczyzny urodzonemu do ziemi,
który miał kamień postawiony. Stenkil wyrył runy.
Zupełnie przypadkowo trafiamy na ruiny, instynkt kazal zjechać na parking na trasie a tam znaczek że zabytek jest w lesie i tak trafiłyśmy na Ogaklev Fornborg obok Årka.
Zupełnie przypadkowo trafiamy na ruiny, instynkt kazal zjechać na parking na trasie a tam znaczek że zabytek jest w lesie i tak trafiłyśmy na Ogaklev Fornborg obok Årka.

Na koniec opuszczając Södermanland wjechałyśmy
do Upplandii - celem była katedra w Uppsali.
Jak podał XI wieczny kronikarz, Adam z Bremy Wikingowie
odprawiali w tym miejscu główną ceremonię w wielkiej świątyni w Uppsali, odbywała
się ona 9 lat i trwała 9 dni, trakcie jej zabijano 9 przedstawicieli każdego dostępnego
gatunku, w tym ludzi, oddając cześć Odynowi, który 9 dni wisiał na Drzewie Świata
– Yggdrasilu. Na miejscu świątyni wybudowano później katedrę. W katedrze przy różnych remontach odnaleziono 7 kamieni
runicznych.
Runstenar Uppland – U 935
þ[i]agn : fasteþr : lit… …[-]l ‘ (b)onta si…
Tägn
(i) Fasthed dali ... swego męża.
U 929, Uppsala domkyrka, Uppsala
…ihraR [• lit •] rita • sten eftiR uiha • faþu si•n ikulf•r riisti • runR
...
ufundował kamień dla Vige, swojego ojca. Runy rytował Ingulv.
U
1011 – Park Uniwersytecki – już z innego pobytu w Uppsali
Vigmund
ufundował rycie tego kamienia na swoją własną pamiątkę,/najzdolniejszego z
ludzi./Boże pomóż kapitańskiej duszy Vigmunda. -/Vigmund i Åfrid ryli ten
pomnik, gdy on żył.
Ika
Źródło :
Else Roesdahl „Historia Wikingów”
0 komentarze